Styly orientálního tance (2. část)

Kolik stylů znáš…

Pokračování blogu o stylech orientálního tance je tu! Tentokrát si povíme něco o folklórních tancích, které jsou typické pro danou kulturu – v tomto blogu konkrétně kulturu Egypta.

 

A taky o opačné straně tanečního spektra, a to jsou fusion a fantasy styly. Ty naopak vznikají mimo kulturu orientálního tance, na západě mezi tanečnicemi z Evropy, USA apod.  a jen letmo se inspirují původním orientálním tancem.

 

Folklór i Fusion si osvojily tanečnice na celém světě a jsou zastoupeny na tanečních soutěžích a velkých festivalech. Pokud máte už základy orientálního tance, třeba vás tyto směry zaujmou a budete se jim věnovat více.

...je otázkou, co přesně tento styl zachovává a co už bohužel i deformuje...

EGYPTSKÝ FOLKLÓR

“Vysoký jalovec…..” v Egyptě by to nebyl Jalovec, ale datlová palma 🙂 Nicméně všude na světě najdete tradiční folklórní tance, stejně tak v Egyptě, na který se zaměřuju já. Jsou to pestré a díky rozdílnému obyvatelstvu, které se skládá jak z egypťanů, tak například z beduínů či berberů, vypadá na první pohled každý jinak. Někdy tomu tak je, někdy jsou propojené. Folklor musíme chápat jako něco, co je vlastní dané kultuře a vypovídá o jejich životu, zvycích, rituálech a má svá pravidla. Folklor v nejlepším případě můžete vidět přímo mezi lidmi, na oslavách, je to sponntání zábava, která se dědí z generace na generaci.

V polovině 20. Století se objevil nový způsob, jak folklór interpretovat pro širší publikum, mimo komunitu lidí, kde se přirozeně objevuje. Vznikl charakterový nebo chcete-li divadelní způsob tance folkloru. Díky tomu, se folklor dostal na podia divadel, do vyšších vrstev společnosti a hlavně byl dobře zdokumentován a zachován. Nutno říct, že se díky tomu ale transofrmoval – kroky se museli upravit pro jeviště, zapojili se kroky s baletu a moderního tance. Čili je otázkou, co přesně tento styl zachovává a co už bohužel i deformuje. Pro srovnání si představte místní hody a na druhé straně soubor Ondráš. To stejné se stalo v Egyptě a tanečnice a jejich skupiny i na západě, tento folklor přejali spolu s orientálním tancem.

Egypský folklor – nubijský tanec

Núbijci žijí na jihu Egypta a severu Sudánu. Existuje mnoho etnických skupin a i mnoho tradic a tanců, čili není jen jeden núbijský tanec. Pro ukázku:

Egypský folklor – bambouteya

Tento tanec je typický pro oblast suezského průplavu, města Port Said, Ismaliya a samozřejmě Suez. Potkávají se zde nejrůznější vlivy z celého Egypta, ale i Sudánu a dalších zemí díky lidem, kteří sem za prací na průplavu přijeli.  Pro ukázku:

A teď už podrobně! Pojďme si na pár stylech demonstrovat, jak to vypadá v reálu.

 

Egyptský folklor – saidi

Saidi je termín, kterým se označuje oblast Egypta (Said, oblast Luxoru na jihu), taky se tak jmenuje jeden z populárních hudebních rytmů a nakonec i folklorní tanec. Tanec vznikl z bojového umění Tahtib, které je tisíce let staré a dodnes se v Egyptě trénuje, existují šampionáty a jedna velká škola je třeba v Paříži. Tahtib se cvičí s holí a je podobný jakémukoliv jinému bojovému umění, které znáte.  Časem byl tímto uměním inspirován tanec mužů s holí, tančí se nejen v Luxoru, ale po celém Egyptě, kam se rožšířil právě díky cestování mužů z oblasti Said. V polovině 20. Století se vznikem charakterového tance ho choreograf Mahmoud Reda, zakladatel první folklórní skupiny The Reda Troupe, přetransformoval do jevištní podoby. Díky tomu se tanec rozšířil, začali ho imitovat i ženy (což už ostatně ženy dělaly i v autentickém prostředí, ale v ženské společnosti) a posléze i orientální tanečnice v klasickém tanci – viz. Popis o Klasickém stylu výše.

VIDEO: Na videu vidíte egyptského tanečníka, který předvádí jevištní podobu tance Saidi, mužskou verzi vycházející z tradičního prostředí a jeho ženu, orientální tanečnici, která tančí už přejatý Saidi tanec v jejím provedení. Ten ale v přirozeném prostředí egyptských žen nenajdete.

VIDEO: Na tomto videu vidíte přirozené prostředí toho samého tance, inspirovaného bojovým uměním, uvedeného do kroků a zábavu místních mužů v Egyptě. Tomtu provedení se říká Nizzawi.

FUSION A FANTASY

Tento styl je současně doménou hlavně tanečnic ze západu, které nepochází přímo z kultury orientálního tance. V Egyptě jsme jej nicméně mohli často vídat v době Zlaté éry, kdy byl rozmach kinematografie a tanečnice se stylizovali i do jiného tance. Tím, že západní tanečnice se věnují různým tancům a není jim egyptská tak vlastní, umí zkombinovat např. tango a orientální tanec. Nutno zmínit, že je to opravdu náročné a ne vždy se to povede tak, aby tam oba taneční styly byly adekvátně a autenticky zastoupeny.

Dále to mohou být různé rekvizity, třeba fan veils neboli hedvábné vějíře, ty pocházejí např. z Asie, daleko od arabské kultury a přesto hojně využívaná rekvizita, oblíbená mezi diváky. Není jednoduché ovládnout rekvizitu tak, aby tanečnice dokázala tančit i využívat rekvizitu zároveň. Nejlepší rada by byla se nejdřív naučit co nejlépe základy orientálního tance a až pak do něj komponovat rekvizity, naopak to často bohužel znehodnotí tanec samotný.

Fusion – tango orient

Krásná ukázka propojení argentinského tanga a orientálního tance! Ač je to velmi profesionální choreografie, otázkou může být, do jaké míry v tom najdeme oba styly tak, aby to bylo estetické. Na videu vidíte i kombinaci kostýmu.

Fantasy – fan veils

Hedvábné vějíře jsou rekvizitou, která do orientálního tance původně nepatří, ale získala díky popularitě své místo. Většinou se tančí na epickou, filmovou hudbu s nádechem orientu a tanec je přizpůsobený rekvizitě. Neměl by však postrádat orientální prvky, pokud je to fúze orientálního tance s nevlastní rekvizitou.  Pro ukázku:

O folklóru i mdoerních stylech bychom si mohly povídat dlouze a snad k tomu bude příležitost na nějaké mé přednášce! Určitě sledujte stránky, můj Facebook, nebo klikněte níže a ve formuláři dejte “odebírat newsletter” a slibuju, že o všem se dovíte 😉

Děkuji a těším se na odezvy!