Jak pracovat se zdroji

Máte dobré zdroje?

Pokud se chci něco naučit nebo poznat, čeká mě cesta získávání informací a zdrojů na dané téma. Potřebuju se v tom samozřejmě vyznat a naučit se informace rozlišovat – nejen slepě konzumovat. S tím souvisí i vzdělání v orientálním tanci.


Pro účastníky Dílny egyptského folklóru jsem chtěla sepsat tipy na to, jak pracovat se zdroji až jsem se rozhodla to sepsat malinko víc a sdílet se všemi. Práce se zdroji se totiž netýká jen egyptského folklóru a může se vám hodit prakticky kdykoliv. Na začátku bych chtěla vysvětlit termíny, které v blogu budu zmiňovat – informace, získám informaci o nějakém tanci a zdroj – kde jsem informaci našla, kdo ji říká, kde je napsaná…

``Nespokojte se s jednou zmínkou, ptejte se proč a za jakých okolností``

JEDEN ZDROJ JE MÁLO

Těžko připustitelné v tanci, kde historické zmínky a zdroje jsou omezené a často i jedna informace z jednoho zdroje je mnohem víc, než člověk vůbec tušil, že získá. Nicméně pokud narazím na jednu informaci, potřebuju si ji ověřit ideálně na více zdrojích. Souvisí s tím i relevantnost samotného zdroje, nejen informace.

DOMNĚNKY

Jedna z věcí, kterým člověk podléhá při výzkumu jsou domněnky. Pokud vám něco “sedne” do vaší teorie, neznamená to hned, že je to pravda. Nutně to musí podpořit další zdroj, potvrzující informaci. Musíte se smířit s tím, že někdy se setkáte s tím, že rádi uvěříte něčemu jen proto, že vám to zní dobře a zapadá do vaší představy. 

PRÁCE SE ZDROJI

Jsou často složité. Zdroj může být kniha, člověk, malba… Je potřeba je brát z několika úhlů a kontextů, které se pokusím přiblížit. Pokud získám nějakou psanou informaci, například, že “ghawazee je tanec cikánů”, na zdroji mě může zajímat:

Kdo informaci napsal?

Informaci napsal akademik a historik v rámci své práce a odkazuje na zdroje tvrzení? – Super! Ale mohla to psát tanečnice z Brazílie, která se nikdy nepotkala z ghawazee, nezná kontext cikánů a ghawazee v Egyptě a informaci má přes 5 jiných tanečnic a chybí ji zdroj. Tady potřebuju zmínit, že ne vždy egyptský zdroj je pravdivý, učím se od spousty egypťanů a i když jsou PhD a jsou erudovaní, často neumí nám evropanům, uvádět informace v kontextu a může to vytvářet nechtěně falešné informace. Bohužel jsou i tací, kteří fakta převrací, aby to vypadalo tak, jak chtějí oni.

Kdy?

Velmi důležitá informace, protože např. slovo “ghawazee” znamenalo v historii různé věci v souvislosti s dobou a kontextem té doby. Pokud si přečtete knihu o núbijské kultuře z roku 1976 tak popisuje tu dobu a je třeba informace brát v tomto kontextu a zamyslet se nad tím, co vše se v této kultuře odehrálo k dnešnímu dni? Co z toho už možná neexistuje a není pravda?

Jaký je vztah informace ke zdroji?

Jak se říká, dějiny píší vítězové. Jelikož zdrojů není moc a Egypt nebyl vždy za orientální tanec rád, aby jej nechal propagovat, informací je málo. Často se v textu projeví vztah autora k popisovanému – pokud se mu tanec nelíbil popsal ho jako nemravný “bee dance”, pro jiného to mohlo být krásné, ale v kontextu té doby to třeba nemravné opravdu bylo. 

JAK NA TO

Pár tipů, jak si při hledání informací můžete pomoci, abyste došli k lepším výsledkům:

  1. ZPOCHYBŇUJTE vše, nespokojte se s jednou zmínkou, ptejte se proč a za jakých okolností
  2. 2 ZDROJE jsou minimum, já osobně mám nejraději, když se mi potká informace od nezaujatých (ideálně akademických) zdrojů mimo Egypt s těmi z Egypta, ale chci zdroje jejich tvrzení
  3. CHTĚJTE OPOZITURU, protože mít někoho, kdo vám to bude vyvracet nebo zpochybňovat (ať už právem nebo ne) vás dovede k většímu ověření informace – na tohle apeluju a tímto děkuju Badriyah za naše rozhovory 🙂
  4. CHYBUJTE, ano, kolik z nás se nachytalo, kolik z nás mělo málo informací a později se objevily nové – je to v pořádku, je to výzkum, je to “archeologická” práce a proto doporučuju obnovovat svoje informace a hledat další zdroje a kontext

Co se týče rozšířeného kontextu a zajímáte se o nějaký třeba folklórní styl tance v Egyptě,  potřebujete vědět – kdo ho tančí (muži, ženy, nějaká určitá etnická skupina?), při jaké příležitosti (jakákoliv oslava, nebo jen určitá?), jaká je hudba (je speciální rytmus, písně?), je regionální, je ovlivněný okolními kraji či státy, váže se na tradici, rituál (je uznávaný společností, patří k náboženské praktice?), jak dlouho se tančí, jak vypadal v historii, co ho změnilo….

 

Závěrem bych ráda řekla, že vás to taky musí trochu bavit 🙂 Děkuju všem, kdo chodí na moje přednášky, protože často jste to vy, kdo mi dělá opozituru a přivádí na nové spojistosti a myšlenky a díky vašemu zájmu tohle vše ráda podstupuju.

A baví mě to!